Verbonden partijen zijn organisaties waarin de gemeente een bestuurlijk én financieel belang heeft. Een bestuurlijk belang betekent dat de gemeente zeggenschap heeft. Een financieel belang betekent dat de gemeente financiële middelen beschikbaar heeft gestel die ze kwijt is in geval van faillissement van de partij. De gemeente heeft ook een financieel belang als de verbonden partij haar financiële problemen kan verhalen op de gemeente. Elke verbonden partij draagt direct of indirect bij aan de beleidsdoelen van de gemeente. De verbonden partijen bestaan uit gemeenschappelijke regelingen, deelnemingen en overige verbonden partijen.
Algemene beleidslijn
Verbonden partijen zijn (participaties in) gemeenschappelijke regelingen, stichtingen en verenigingen en vennootschappen. Van bestuurlijk belang is sprake als de gemeente zeggenschap heeft door een zetel in het bestuur of door stemrecht. Onder financieel belang verstaan we dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijtraakt in geval van faillissement van de verbonden partij of dat de gemeente voor een bepaald bedrag aansprakelijk wordt gesteld als de verbonden partij zijn/haar verplichtingen niet nakomt.
Deelname in een verbonden partij is een alternatief voor enerzijds het zelf uitvoeren van gemeentelijke taken of anderzijds het uitbesteden van deze taken door de gemeente. Het uitgangspunt is dat wij alleen deelnemen in een verbonden partij als we daarmee een publiek belang dienen. Er kunnen verschillende redenen zijn om deel te nemen in een verbonden partij, bijvoorbeeld:
- Efficiencyvoordelen: kostenvoordeel door samenwerking;
- Risicospreiding: het delen van (financiële) risico’s met andere partijen;
- Kennisvoordeel: gebruik maken van elkaars kennis en expertise;
- Bestuurlijke kracht/effectiviteit: deelnemers staan samen sterker;
- Katalysatorfunctie: de gemeente als belangrijke initiërende factor.
We streven naar het efficiënt uitvoeren van gemeentelijke taken op basis van samenwerking waarbij de sturingselementen zoals transparantie, kaderstelling, verantwoording en controle voldoende gewaarborgd zijn. De beleidsvoornemens per verbonden partij zijn opgenomen in onderstaande overzichten.
Gemeenschappelijke regelingen
Verband | Gemeenschappelijke Regeling Centrumregeling samenwerking sociaal domein Friese gemeenten te Leeuwarden | |
---|---|---|
Deelnemers naast Ooststellingwerf | Alle Friese gemeenten nemen deel in deze GR. Dit betekent naast Ooststellingwerf nog 23 andere gemeenten. Er vindt bestuurlijk overleg plaats tussen gemeenten over (de uitvoer van) deze regeling in het portefeuillehouders overleg. | |
Financieel belang | De centrumgemeente berekent de integrale kosten voor haar dienstverlening door aan gemeenten. De kosten voor de dienstverlening bestaan uit kosten voor instandhouding en kosten voor taakuitvoering. De kosten voor instandhouding worden onder gemeenten verdeeld op basis van inwoneraantal van elke gemeente met peildatum 1 januari van jaar t-1. De kosten voor uitvoering van taken worden verdeeld onder gemeenten op basis van het percentuele aandeel dat een gemeente toekomt in het totaal van aantallen cliënten op basis van de Jeugdwet. De kosten bedroegen voor 2015 circa € 79.855. | |
Belang | De regeling wordt getroffen om de beleidsvoorbereiding ten behoeve van wettelijke taken op het terrein van jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning en participatie en de inkoop ten behoeve van wettelijke taken op het terrein van jeugdzorg en maatschappelijke ontwikkeling doelmatig en kwalitatief hoogwaardig te organiseren met de gezamenlijke Friese gemeenten. | |
Beleidsvoornemen | Bovenlokale (specialistische) zorg en ondersteuning leveren voor inwoners van onze gemeente. Door deze regeling wordt:
| |
Vermogen x € 1.000 * | Eigen vermogen: De GR is opgericht per 1-1-2015. Er zijn nog geen cijfers beschikbaar. | Vreemd vermogen: |
Resultaat x € 1.000 * | - |
* De financiële gegevens (vermogens en resultaat) van de verbonden partijen over 2015 zijn nog niet beschikbaar.
Verband | Veiligheidsregio Fryslân te Leeuwarden | |
---|---|---|
Deelnemers naast Ooststellingwerf | Een gemeenschappelijke regeling met de 24 Friese gemeenten. Zowel bestuurlijk als ambtelijk bestaan er gremia waarin (één van de) OWO-gemeente(n) vertegenwoordigd zijn.
| |
Financieel belang | Bijdrage 2015 € 1.918.315 4. Brandweer € 1.067.811 | |
Belang | Het voornaamste doel is het voorkomen van (gezondheids-) risico’s op welk terrein dan ook. Het uiteindelijke doel is het bevorderen van het beleid van gemeenten op het gebied van gezondheid en veiligheid. | |
Beleidsvoornemen |
| |
Vermogen x € 1.000 * | Eigen vermogen: | Vreemd vermogen: |
Resultaat x € 1.000 * | € 3.226 (2014) |
* De financiële gegevens (vermogens en resultaat) van de verbonden partijen over 2015 zijn nog niet beschikbaar.
Verband | Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân te Drachten | |
---|---|---|
Deelnemers naast Ooststellingwerf | Er nemen naast Ooststellingwerf nog zeven gemeenten deel. Vertegenwoordiging in dagelijks en algemeen bestuur: wethouder Van Esch. | |
Financieel belang | Onze bijdrage in het negatieve subsidieresultaat over 2015 is begroot op € 581.803. Het aantal Se's is voor 2015 begroot op 151. De kosten per Se bedragen € 29.403 terwijl de inkomsten per Se (fictief binnen het ongedeelde Participatiebudget) € 25.550 bedragen. De definitieve afrekening over 2015 is nog niet bekend. | |
Belang | Het bieden van arbeidsplaatsen in het kader van de sociale werkvoorziening voor inwoners uit onze gemeente. | |
Beleidsvoornemen | De Participatiewet is per 1 januari 2015 definitief ingevoerd. De toegang tot de WSW is per die datum voor nieuwe instroom afgesloten. Dit heeft tot gevolg dat de WSW alleen nog van kracht blijft voor de huidige werknemers met een vaste aanstelling. De wachtlijst is per 1 januari 2015 vervallen. De GR heeft besloten tot het verantwoord en versneld afbouwen van de WSW, met aandacht voor de positie van de huidige werknemers. Hiervoor is in GR-verband een onderzoek uitgevoerd en afgerond in de vorm van een eindrapportage als voorzet voor de nader uit te werken herstructurering in deelplannen. De GR streeft ook naar het terugdringen van het subsidie- en exploitatietekort bij Caparis NV. | |
Vermogen x € 1.000 * | Eigen vermogen: | Vreemd vermogen: |
Resultaat x € 1.000 * | € 0 (2014) |
* De financiële gegevens (vermogens en resultaat) van de verbonden partijen over 2015 zijn nog niet beschikbaar.
Verband | Recreatieschap Drenthe te Diever | |
---|---|---|
Deelnemers naast Ooststellingwerf | Alle 12 Drentse gemeenten. Vertegenwoordiging in algemeen bestuur door wethouder Welle. | |
Financieel belang | Bijdrage 2015: € 54.627 | |
Belang | Bevorderen van samenwerking en afstemming tussen diverse partijen om de recreatieve mogelijkheden in de regio optimaal te benutten. | |
Beleidsvoornemen | Kwaliteitsverbetering van het toeristisch en recreatief product in Ooststellingwerf. Regie nemen op gebied van werkgelegenheid in recreatie en toerisme. | |
Vermogen x € 1.000 * | Eigen vermogen: | Vreemd vermogen: |
Resultaat x € 1.000 * | € 25 (2014) |
* De financiële gegevens (vermogens en resultaat) van de verbonden partijen over 2015 zijn nog niet beschikbaar.
Verband | Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) te Grouw | |
---|---|---|
Deelnemers naast Ooststellingwerf | Alle Friese gemeenten, de provincie Fryslân en het Wetterskip Fryslân. Vertegenwoordiging in algemeen bestuur door wethouder Welle. | |
Financieel belang | Bijdrage 2015 € 195.388 | |
Belang | De Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) verricht specialistische uitvoeringstaken op het gebied van milieu, zoals vergunningverlening en toezicht op bedrijven. Gemeente Ooststellingwerf is, zoals ook de OWO-partners, in 2014 tot de gemeenschappelijke regeling toegetreden. | |
Beleidsvoornemen | Deelname aan de WGR moet leiden tot een kwaliteitsverbetering van de uitvoering. | |
Vermogen x € 1.000 * | Eigen vermogen: | Vreemd vermogen: |
Resultaat x € 1.000 * | € 1.245 (2014) |
* De financiële gegevens (vermogens en resultaat) van de verbonden partijen over 2015 zijn nog niet beschikbaar.
Verband | Hûs en Hiem te Leeuwarden | |
---|---|---|
Deelnemers naast Ooststellingwerf | Een gemeenschappelijke regeling van deelnemende gemeenten op het gebied van de bouwkundige, stedenbouwkundige en landschappelijke schoonheid in de Provincie Fryslân. Vertegenwoordiging in het dagelijks bestuur door wethouder de Boer. | |
Financieel belang | Voor de dienstverlening biedt de gemeente geen vergoeding aan deze GR. Leges die de GR - Hûs en Hiem bij de gemeente in rekening brengt worden 1:1 doorberekend naar de aanvrager. De gemeenschappelijke regeling is budgetneutraal. | |
Belang | De gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten te behartigen op het gebied van de bouwkunstige, stedenbouwkundige en landschappelijke schoonheid in de provincie Fryslân. | |
Beleidsvoornemen | De financiële exploitatie is afhankelijk van het aantal behandelde welstandsadviezen. Door de economische recessie is het aantal bouwaanvragen teruggelopen. Dat heeft consequenties voor de inkomsten van Hûs en Hiem. De laatste jaren moest er een tekort worden afgeboekt ten laste van de algemene middelen. Hûs en Hiem heeft intussen een transitie ondergaan. De personele bezetting is gewijzigd, kosten zijn omlaag gebracht. Sinds het eerste kwartaal 2014 is het aantal aanvragen weer toegenomen en worden weer zwarte cijfers geschreven. Wel is in OWO-verband afgesproken in 2016 na te gaan hoe moet worden omgegaan met de zogenaamde KAN- bepaling. | |
Vermogen x € 1.000 * | Eigen vermogen: | Vreemd vermogen: |
Resultaat x € 1.000 * | € 54 (2014) |
* De financiële gegevens (vermogens en resultaat) van de verbonden partijen over 2015 zijn nog niet beschikbaar.
Deelnemingen
Verband | Caparis NV te Drachten | |
---|---|---|
Deelnemers naast Ooststellingwerf | Er nemen naast Ooststellingwerf nog zeven gemeenten deel. Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) door wethouder Welle. | |
Financieel belang | Vanuit de NV verwachten we over 2015 een positief bedrijfsresultaat van € 4.000.000 (op basis van de derde kwartaalrapportage 2015). | |
Belang | Het bieden van arbeidsplaatsen in het kader van de sociale werkvoorziening voor inwoners uit onze gemeente. | |
Beleidsvoornemen |
| |
Vermogen x € 1.000 * | Eigen vermogen: | Vreemd vermogen: |
Resultaat x € 1.000 * | € 4.000 (op basis van de derde kwartaalrapportage 2015) |
* De financiële gegevens (vermogens en resultaat) van de verbonden partijen over 2015 zijn nog niet beschikbaar.
Verband | Omrin: | |
---|---|---|
Invloed | Gemeente is vertegenwoordigd in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door wethouder Welle. | |
Financieel belang | Aandelenkapitaal: Het uitbetaalde dividend over 2014 bedraagt € 0 (Omrin) en € 3.649 (Fryslân Miljeu). In 2014 was het resultaat voor Omrin negatief, dus is er geen dividend uitgekeerd. | |
Belang | a. Afvalsturing: Het afval van overheden en bedrijven op een professionele- en milieuhygiënische verantwoorde manier inzamelen, bewerken en verwerken.
| |
Beleidsvoornemen | ||
Vermogen x € 1.000 * | a. Eigen vermogen: | a. Vreemd vermogen |
Resultaat x € 1.000 * | a. € - 1.760 (2014) |
* De financiële gegevens (vermogens en resultaat) van de verbonden partijen over 2015 zijn nog niet beschikbaar.
Verband | Enexis (voorheen Essent) + alle BV’s die zijn ontstaan uit de verkoop van Essent te Den Bosch | |
---|---|---|
Invloed | Via stemrecht op aandelen. Vertegenwoordiging door burgemeester Oosterman. | |
Financieel belang | Het uitgekeerde dividend over 2014 bedraagt € 30.723. | |
Belang | Invloed op dienstverlening en tarieven Enexis. Financieel rendement Enexis continueren | |
Beleidsvoornemen | Attero Holding is in 2014 verkocht aan Waterland Private Equity Investments. | |
Vermogen x € 1.000 | Eigen vermogen: | Vreemd vermogen: |
Resultaat x € 1.000 | € 223.100 (2015) |
Verband | N.V. Bank Nederlandse gemeenten te Den Haag | |
---|---|---|
Invloed | Gemeente is vertegenwoordigd in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Vertegenwoordiging door burgemeester Oosterman. | |
Financieel belang | 18.720 aandelen a € 2,50 nominaal. Het dividend over 2014 is € 10.670. | |
Belang | Financiële diensten (o.a. financieel rendement, kredietverlening, betalingsverkeer en advisering). | |
Beleidsvoornemen | ||
Vermogen x € 1.000 * | Eigen vermogen: | Vreemd vermogen: |
Resultaat x € 1.000 * | € 126.000 (2014) |
* De financiële gegevens (vermogens en resultaat) van de verbonden partijen over 2015 zijn nog niet beschikbaar.
Overige verbonden partijen
Verband | Stichting Beheer Multifunctioneel Vastgoed Oosterwolde | |
---|---|---|
Invloed | Gemeente is vertegenwoordigd in het bestuur | |
Financieel belang | De gemeente staat garant voor een lening van € 1 miljoen. | |
Belang | Invloed op de huisvestingssituatie van het voortgezet onderwijs en bibliotheek. | |
Beleidsvoornemen | Adequate huisvesting bieden aan voortgezet onderwijs, bibliotheek en muziekschool. | |
Vermogen x € 1.000 * | Eigen vermogen: | Vreemd vermogen: |
Resultaat x € 1.000 * | € 8 (2014) |
* De financiële gegevens (vermogens en resultaat) van de verbonden partijen over 2015 zijn nog niet beschikbaar.
Verband | OWO-samenwerking |
---|---|
Deelnemers naast Ooststellingwerf | Gemeente Weststellingwerf en gemeente Opsterland |
Proces | De afgelopen jaren hebben de OWO-gemeenten samengewerkt om hun positie als robuuste, zelfstandige plattelandsgemeenten neer te zetten. De invulling en uitwerking zijn in augustus 2012 in het “Procesplan strategische samenwerking OWO-gemeenten” door de Raden vastgesteld en in juni 2014 vastgelegd in de OWO–bestuurs- overeenkomst. In de bestuursovereenkomst zijn allerhande afspraken en uitgangspunten voor de samenwerking vastgelegd. Het biedt ook een basis voor toekomstige samenwerkingsvraagstukken. |
Doelstellingen | Doelstellingen OWO-samenwerking:
|
In de praktijk | Het samenvoegen van bedrijfsonderdelen uit het Procesplan is bijna voltooid. We bouwen drie OWO-afdelingen, elk in één van de gemeenten, waarin we activiteiten voor 80.000 inwoners samenvoegen. Gerealiseerd zijn inmiddels voor OWO: afdeling Belastingen en Vastgoedinformatie, afdeling Vergunning, Toezicht & Handhaving en delen van de afdeling Bedrijfsvoering (onderdeel PSA en FA+ en I&A). Per 1 januari 2016 is team DIV gevormd en is ook de inkoopcoördinatie toegevoegd in OWO-verband. De backoffice WIZ wordt naar verwachting in 2016 gerealiseerd. Het OWO team backoffice Sociaal Domein is nog in voorbereiding (streefdatum 1 januari 2017 operationeel). Op diverse beleidsterreinen vindt ambtelijke en (vaak ook) bestuurlijke afstemming plaats. Diverse OWO-portefeuillehouders overleggen zijn opgestart in 2015 om deze samenwerking verder te brengen. Het gezamenlijk extern optrekken doen we vooral op dossiers als sociaal domein, veiligheidsregio, Streekagenda en RUD/FUMO. Initiatieven zijn genomen om elkaar bestuurlijk en ambtelijk beter te leren kennen. Onderling respect en ook ruimte voor couleur locale, staat voorop. Er is een OWO-activiteitendag georganiseerd in het najaar van 2015 waarbij onderlinge ontmoeting van bestuurders en medewerkers voorop stond. |
Planning | In het voorjaar 2015 is de evaluatie van de OWO samenwerking besproken in de Raad (Rapport van Code Samen). Hieruit is de wens gevolgd om voor elke Raad afzonderlijk een visie op de samenwerking te maken voordat we verdere initiatieven ontplooien voor de intergemeentelijke samenwerking. Naar verwachting wordt hierover verder gesproken in 2016. |